Kremy odmładzające i suplementy z kolagenem to absolutny must-have nowoczesnej kobiety. Znany pod nazwą „białka młodości” kolagen jest czymś w rodzaju rusztowania dla skóry. Specjaliści od dawna mówią o jego dobroczynnym wpływie na organizm. Jak działa kolagen i po co go stosować?

Kolagen – czym jest?

Kolagen to białko o budowie włóknistej stanowiące fundament tkanki łącznej. Buduje ściany żył, tętnic i naczyń krwionośnych. To także jeden z podstawowych składników budulcowych stawów, kości, ścięgien, włosów, skóry i paznokci. Kolagen stanowi aż 70% komórek białkowych skóry, zapewnia jej prawidłowe nawilżenie i sprężystość. „Białko młodości” wpływa bezpośrednio na stabilność szkieletu, elastyczność naczyń i skóry. Jego molekuły tworzą długie cienkie włókna, które łączą organizm w jedną całość i zapewniają tkankom rozciągliwość. Młody organizm wytwarza kolagen w wystarczającej ilości, ale z wiekiem jego produkcja maleje. Szczególny spadek ilości kolagenu następuje u kobiet w okresie menopauzalnym. To wyjaśnia, dlaczego skóra traci wówczas jędrność i staje się wiotka.

Kolagen – jak działa?

Kolagen wykazuje szereg dobroczynnych właściwości. Przedstawiamy tylko te naukowo udowodnione.

Poprawia stan skóry

Od kolagenu zależy kondycja skóry. Wpływa także na prędkość, z jaką goją się rany, oparzenia czy zadrapania. Grupa niemieckich uczonych przeprowadziła badanie wśród kobiet w wieku od 35 do 55 lat. Przez dwa miesiące część z nich przyjmowała hydrolizat kolagenu, a pozostałe – placebo. W efekcie skóra kobiet, które piły kolagen, stała się bardziej elastyczna i nawilżona. Badacze nie odnotowali przy tym żadnych skutków ubocznych suplementacji.

Wzmacnia kości i stawy

Kolagen wspiera procesy ochronne w obrębie tkanki chrzęstnej, leczy stany zapalne i pomaga przy bólach stawów. Wzmacnia też kości, chroni je przed ścieraniem i zmniejsza ryzyko rozwoju osteoporozy. Amerykańscy dietetycy przeprowadzili eksperyment, do którego zaprosili 147 sportowców. Podzielili ich na dwie grupy i poprosili o uzupełnienie codziennej diety o suplementy. Część sportowców regularnie zażywała 10 g kolagenu, a pozostali – placebo. Po upływie 24 tygodni ci spośród sportowców, którzy zażywali kolagen, odczuli poprawę ze strony układu kostno-stawowego w stanie spoczynku, ruchu oraz przy przenoszeniu i dźwiganiu różnych przedmiotów.

Przyspiesza wzrost masy mięśniowej

Na kolagen przypada około 10% ogółu masy mięśniowej. Zdaniem uczonych kolagen pomaga też zwiększyć jej ilość i poprawia wydolność w czasie treningów. Przyjmowanie go nie tylko utrzymuje w zdrowiu ścięgna i stawy, ale też zmniejsza ryzyko wystąpienia urazów o różnym stopniu nasilenia. Dowiodła tego grupa niemieckich specjalistów, która przeprowadziła eksperyment z udziałem 50 mężczyzn ze zmniejszoną masą mięśniową. Połowa z nich każdego dnia otrzymywała 15 g kolagenu i trzy razy w tygodniu wykonywała ćwiczenia siłowe. Pozostali tylko trenowali. W rezultacie ci spośród mężczyzn, którzy przyjmowali kolagen, nabrali większej masy mięśniowej.

Wspomaga pracę serca

Kolagen buduje ściany naczyń krwionośnych, które transportują krew z serca do pozostałych narządów. W przypadku niedoboru tego białka naczynia stają się kruche, co sprzyja rozwojowi miażdżycy i zwiększa ryzyko wystąpienia udaru lub zawału. W ciągu sześciu miesięcy japońscy uczeni monitorowali stan zdrowia 31 osób. Codziennie w czasie posiłków ochotnicy przyjmowali 16 g kolagenu. Po zakończeniu badania specjaliści odnotowali istotne uelastycznienie ścian naczyń krwionośnych. Co więcej, we krwi badanych odnotowano wzrost stężenia cholesterolu HDL o ok. 6%. Na tej podstawie uczeni wyciągnęli wniosek, że kolagen może być pomocny w profilaktyce i leczeniu miażdżycy.

Zdjęcie główne: pexels.com/Anna Shvets