Muzyka klasyczna – czego nie może zabraknąć w kolekcji melomana?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Muzyka klasyczna – czego nie może zabraknąć w kolekcji melomana?
Lifestyle

Chociaż słuchanie muzyki klasycznej wciąż uchodzi za przejaw dobrego gustu i salonowej ogłady, to w praktyce jej znajomość bywa powierzchowna. Nawet osoby, które deklarują swój podziw dla dzieł niektórych kompozytorów, nie posiadają dość szerokiej wiedzy. Jakie utwory powinny się znaleźć na playliście prawdziwego melomana?

Muzyka klasyczna, czyli poważna

Według klasyfikacji stworzonej przez brytyjskiego muzykologa Philipa Tagga istnieją trzy podstawowe rodzaje muzyki:

  • muzyka poważna,
  • muzyka ludowa,
  • muzyka rozrywkowa.

Termin “muzyka klasyczna” właściwie powinien być jednoznaczny z pojęciem “muzyka epoki klasycyzmu” i odnosić się do dzieł powstałych w latach 1750–1820. Dlatego też stosuje się często nazwę “muzyka poważna”, która jednak też czasami źle się kojarzy – z czymś przesadnie wyszukanym i wytwornym.

Muzyka poważna, czyli jaka?

Pod tym pojęciem znajdziemy muzykę akademicką, świecką i sakralną, której dzieła rozwijane były i są na przestrzeni tysiąca lat od XI do XXI w. Cechują ją: 

  • tworzenie przez profesjonalistów;
  • nie posiada masowej dystrybucji;
  • jest utrwalana pod postacią notacji muzycznej (zamiast przekazywania ze słuchu lub nagrywania);
  • związana była ze światem ziemiańsko-przemysłowym;
  • obecnie jest finansowana ze środków publicznych;
  • posiada rozbudowaną podbudowę teoretyczną.

Perły muzyki klasycznej 

Nie znając dobrze muzyki poważnej, trzeba zacząć od absolutnych pereł tego gatunku. Będąc już zaawansowanym melomanem trudno się jednak obyć bez powracania do nich. Wprawdzie niełatwo jest je wyróżnić spośród setek znanych utworów, ale z pewnością powinno się znać:

“Cztery pory roku” Antonia Vivaldiego 

Cykl czterech koncertów skrzypcowych, które zostały umieszczone w zbiorze z 1725 r. Antonio Vivaldi skomponował je na podstawie anonimowych sonetów. Każdy z koncertów odnosi się do innej pory roku: “Wiosna”, “Lato”, “Jesień”, “Zima”. O ilustracyjnym dziele Vivaldiego mówi się wręcz jako o malarstwie dźwiękowym.

“Sonata księżycowa” i “Dla Elizy” Ludwika van Beethovena

Pierwszy utwór powstał w latach 1800–1801 i jest to jedna z najwspanialszych sonat w historii muzyki. Beethoven zadedykował ją swojej ukochanej i uczennicy Giulietcie Guicciardi. “Dla Elizy” to z kolei miniatura fortepianowa skomponowana ok. 1810 r. Kompozycję opublikowano wiele lat po śmierci genialnego kompozytora i nie do końca wiadomo, jak brzmiał jej pierwotny tytuł i kim była kobieta, której zadedykowano utwór.

Georgii Cherkin Live – Beethoven – Für Elise | Piano & Orchestra

“Eine klaine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusza Mozarta

Napisana na kwartet smyczkowy jedna z najbardziej popularnych kompozycji Mozarta. Wiadomo, że dzieło powstało w 1787 r. w Wiedniu. Czteroczęściowy utwór ma bardzo pozytywny wydźwięk pomimo trudności doświadczających autora pod koniec życia. 

“Jezioro Łabędzie” Piotra Czajkowskiego

Balet klasyczny, który Piotr Czajkowski skomponował w 1876 r. Interesujące, że moskiewska premiera w Teatrze Bolszoj została uznana za bardzo słabą. Początek popularności “Jeziora Łabędziego” nastąpił kilkanaście lat później, już po śmierci Czajkowskiego. 

“Mesjasz” Georga Friedricha Händla

Oratorium Georga Friedricha Händla powstało w 1741 r. Najbardziej rozpoznawalną częścią dzieła jest chór “Alleluja!”, który dał kompozytorowi światową sławę i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów w historii muzyki. Arcydzieło powstało w zaledwie dwa tygodnie. 

“Nad pięknym, modrym Dunajem” Johanna Straussa

Johann Strauss II skomponował ten walc w 1867 r. Utwór zdobył niebywały rozgłos dopiero w wersji instrumentalnej.

“Bolero” Maurice’a Ravela

Maurice Ravel skomponował utwór w 1928 r. Powstał jako muzyka do widowiska baletowego. Wykonania koncertowe dzieła były z początku negatywnie odbierane jako nazbyt proste i monotonne. W końcu utwór oparty na rozwijaniu jednego tematu melodycznego i rytmicznego zyskał uznanie i wszedł do kanonu muzyki poważnej. 

“Etiuda c-moll Rewolucyjna” Fryderyka Chopina

W zestawieniu nie mogło też zabraknąć utworu wielkiego Fryderyka Chopina. Skomponowane w 1831 r. dzieło zadedykował “swojemu przyjacielowi” Franzowi Lisztowi. Tradycyjnie przyjęło się, że impulsem do jego skomponowania była wieść o upadku powstania listopadowego. Dzieło jest cenione również dlatego, że wymaga wirtuozerii od wykonawcy.

Fot. Eduardo Romero/Pexels

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*