Giorgio Armani – jak przebiegała droga do sukcesu projektanta wszech czasów?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Giorgio Armani – jak przebiegała droga do sukcesu projektanta wszech czasów?
Fashion

Armani to marka modowa, którą co najmniej ze słyszenia kojarzy niemal każdy. Co wiemy o współzałożycielu marki, mężczyźnie, który podarował jej swoje imię i nazwisko?

Dom mody Giorgio Armani S.p.A. funkcjonuje na rynku od blisko 50 lat. W tym czasie rozwinęły się jego pokrewne marki. Do najbardziej znanych zaliczyć można: Giorgio Armani, Emporio Armani, Armani Collezioni, Armani Jeans, EA7, Armani Junior, Giorgio Armani beauty, Hotels & Resorts, Exchange, Armani Dolci, Fiori oraz Ristorante. Co wiemy o jednym z założycieli tej wielkiej i wielowymiarowej biznesowej machiny?

Od dekoratora witryn do właściciela modowego imperium

Giorgio Armani przyszedł na świat w dniu 11 lipca 1934 roku we włoskiej Piacenzie. Jego rodzina nie była związana ze światem mody. Początkowo Armani planował swoją zawodową przyszłość bardzo klasycznie – chciał zostać lekarzem. Przez dwa lata studiował medycynę, aby ostatecznie zrezygnować z tego kierunku. Kolejnym pomysłem na zawodową przyszłość Armaniego była fotografia. Kształcenie w tym kierunku przerwała mu konieczność odbycia wojskowej służby w latach 1953–54.

Na zawodową drogę bezpośrednio związaną z modą Armani wkroczył w dwudziestym roku życia. W 1954 roku dostał posadę dekoratora witryn, w sieci domów handlowych La Rinascente. Następnie awansował na pozycję managera. W La Rinascente Armani spędził w sumie siedem lat. Kolejnym przystankiem w karierze projektanta była marka Nino Cerruti. To właśnie w fabryce Cerrutiego młody Armani uczył się podstaw krawiectwa przemysłowego, technik i produkcji ubrań. Przez kilka lat pracował jako niezależny projektant męskiej linii ubrań.

Zachęcony przez życiowego partnera Sergio Galeottiego, Armani zdecydował się w 1970 roku opuścić dotychczasowego pracodawcę i zacząć pracować na własny rachunek. Początkowo studio projektowe zajmowało się podwykonawstwem ubrań. Po czterech latach marka własna o nazwie Giorgio Armani oficjalnie weszła na rynek i szturmem go podbiła. Od początku GA cieszyło się uznaniem krytyków i koneserów mody.

Armani – Giorgio Armani Privé subtitles

To Armaniemu zawdzięczamy wygląd współczesnych garniturów

Pod własnym szyldem przez pierwszą dekadę istnienia firmy Armani skupiał się wyłącznie na modzie męskiej. Pierwsze kolekcje dedykowane płci pięknej wyszły z domu mody GA dopiero w 1985 roku. Ulubionym elementem męskiej garderoby Armaniego były marynarki. To na ich unowocześnieniu najbardziej zależało projektantowi. Odejście od formalnych, sztywnych krojów, wyrzucenie z konstrukcji marynarki poduszek, podszewek oraz zmiana tkanin na bardziej lejące. To wszystko zawdzięczamy Armaniemu i jego wieloletnim dążeniom do ich odformalnienia, zwiększenia luzu i swobody.

American dream

Paradoksalnie to nie w rodzinnych Włoszech ani nawet w Europie, a właśnie w USA kariera Armaniego dosłownie eksplodowała. Pierwszym spektakularnym sukcesem projektanta była umowa z amerykańskim domem towarowym Barneys. Sprzedająca luksusowe dobra sieć miała wyłączność na handlowanie ubraniami zaprojektowanymi przez Armaniego.

Wielki wpływ na popularyzowanie marki miała współpraca Giorgio Armani z wytwórniami filmowymi. Dzięki tym kontraktom moda wykreowana przez projektanta zyskiwała na popularności. Mężczyźni chcieli wyglądać jak Richard Gere w „Amerykańskim żigolaku” czy bohaterowie serialu „Miami Vice”. Z resztą z tego ostatniego pochodzą stylizacje z T-shirtem zamiast koszuli pod marynarką. Dziś to połączenie już nikogo nie dziwi – na tamte czasy było absolutną rewolucją. 

Armani – 40 Years of Armani – The Show

Sława, bogactwo i długie życie

Giorgio Armani niebawem świętować będzie 87 rocznicę urodzin. Zaczynając karierę jako dekorator witryn zapewne nie spodziewał się, że będzie właścicielem imperium wartego blisko 10 mld dolarów.

W skład przedsiębiorstwa, oprócz linii ubrań dla mężczyzn, kobiet i dzieci, wchodzą także: akcesoria, perfumy, wyposażenie wnętrz oraz sieć luksusowych hoteli i restauracji. Do najwierniejszych fanów Armaniego należy chociażby Leonardo DiCaprio. Aktor odbierał Oscara w stroju spod ręki mistrza Armaniego. Nie wyobraża sobie także ważnych wyjść w innych garniturach niż tych sygnowanych jako GA.

Tytan pracy i wojownik o wizerunek

Pomimo podeszłego wieku Giorgio Armani nieustannie pracuje. Plotki głoszą, że na pracę projektant poświęca 11 godzin dziennie. Kryzys w karierze zawodowej Armani przeszedł tylko raz – po śmierci miłości swojego życia i wspólnika Sergio Galeottiego. Armani ma obsesję na punkcie dbania o swój wizerunek. Nawet śmierć partnera spowodowaną AIDS próbował zatuszować, tłumacząc jego odejście zawałem serca.

Walka o wizerunek ma także swoje dobre strony. Armani jako pierwszy projektant wprowadził castingowe obostrzenia przy wyborze modelek. Przyczyną tej decyzji była tragiczna śmierć Any Caroliny Reston, która umarła z wycieńczenia, głodząc się, aby utrzymać ekstremalnie szczupłą sylwetkę. Modelki biorące udział w pokazach Armaniego są kontrolowane pod kątem właściwego BMI.

Zdjęcie główne: Jeff Spicer/Getty Images Entertainment/Getty Images

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*