Prada kojarzy się z wytwornością i luksusem. Uważna obserwacja i ciekawość świata, społeczeństwa i kultury to podstawowe wartości marki.
Założona w 1913 roku przez Maria Pradę rozpoczęła swoją działalność jako sklep z artykułami skórzanymi w Mediolanie, znany wówczas jako Fratelli Prada. Podobnie jak inne słynne europejskie domy skórzane z tamtego okresu, firma zajęła się produkcją walizek i kufrów pakowych na rozwijający się rynek turystyczny.
W 1919 roku, zaledwie sześć lat po założeniu, Prada została dostawcą dla włoskiej rodziny królewskiej. Niestety po śmierci Maria Prady w 1952 roku firma zaczęła chylić się ku upadkowi z powodu braku wyraźnego spadkobiercy. W latach siedemdziesiątych dom mody znalazł się dosłownie na granicy bankructwa. Sytuacja uległa zmianie, gdy w 1978 roku ster przejęła wnuczka Prady, Miuccia.
Miuccia, początkowo aspirujący polityk, zdobyła tytuł doktora nauk politycznych na Uniwersytecie w Mediolanie. Wyznawała silną lewicową ideologię feministyczną i była członkinią Włoskiej Partii Komunistycznej. Zanim dołączyła do rodzinnej firmy, przez krótki czas pracowała jako politolog. Patrizio Bertelli, sprzedawca wyrobów skórzanych, którego Miuccia poznała na targach, oferował podróbki Fratelli Prada. Bertelli ostatecznie został mężem Miuccii i jej partnerem biznesowym. Ona wniosła do Prady nowoczesną, kobiecą naturę, a on pomógł agresywnie rozwinąć firmę. Kiedy para połączyła siły, sprzedaż gwałtownie wzrosła.
W 1984 roku Prada postawiła na bardziej nowoczesną estetykę i wypuściła nylonową, wodoodporną torbę. Przykuwała uwagę trwałością, starannym wykonaniem i pięknym designem. Prada zasłynęła z chłodnej, wyrafinowanej elegancji w bezpośrednim kontraście do przepełnionych brokatem, seksownych lat 80. W latach 90. marka kojarzyła się z szykiem i luksusem.
Dziś Miuccia Prada pełni funkcję dyrektora kreatywnego, a marka proponuje ekskluzywne ubrania i dodatki. Niezwykłe jest to, że w ciągu 40 lat Prada z rodzinnej firmy produkującej luksusowe wyroby skórzane stała się globalną marką wartą miliard dolarów. Swoją kolekcję kieruje do ambitnych, nowoczesnych, niezależnych i eleganckich kobiet.
Punkt zwrotny w historii marki nastąpił pod koniec lat siedemdziesiątych, kiedy Miuccia Prada nawiązała współpracę z toskańskim przedsiębiorcą Patrizio Bertellim, by połączyć kreatywność z przenikliwością biznesową i położyć podwaliny pod dalszą ekspansję międzynarodową.
Bertelli stworzył nowe możliwości w sektorze dóbr luksusowych, wprowadzając model biznesowy oparty na bezpośredniej, wewnętrznej kontroli wszystkich procesów i stosując surowe kryteria jakościowe w całym cyklu produkcyjnym. Talent twórczy Miuccii Prady przyciągał uwagę ekspertów z różnych zakątków świata. Zasłynęła z nowatorskiego podejścia i niekonwencjonalnego spojrzenia na społeczeństwo. Potrafiła przewidzieć, a często i wpłynąć na nowe trendy w modzie i designie.
W 1977 roku Patrizio Bertelli uzyskał licencję od Miuccii Prady na wyłączną produkcję i dystrybucję artykułów skórzanych marki. W kolejnych latach dwie rodzinne firmy połączyły się w jedną działalność. W 1983 roku Prada otworzyła drugi sklep przy prestiżowej Via della Spiga w Mediolanie – ta ulica jest jednym z najważniejszych miejsc handlowych w Europie. Sklep zaprezentował nowy wizerunek marki, łącząc tradycyjne elementy z nowoczesną, innowacyjną architekturą, rewolucjonizując i wyznaczając nowy standard luksusowego handlu detalicznego.
W odpowiedzi na rosnące uznanie produktów Prady asortyment galerii skórzanej został poszerzony o pierwszą kolekcję obuwia damskiego w 1979 roku. Oferta ubrań pojawiła się po raz pierwszy w 1988 roku w Mediolanie. W tym samym czasie marka rozpoczęła proces internacjonalizacji, otwierając pierwsze sklepy w Nowym Jorku i Madrycie, a następnie w Londynie, Paryżu i Tokio.
W 1993 roku Prada zadebiutowała w branży odzieży męskiej, proponując pierwszą kolekcję odzieży i obuwia. W tym samym roku Miuccia Prada założyła nową markę, Miu Miu, stworzoną dla wyrafinowanych, stylowych kobiet, które uwielbiają wyprzedzać trendy w modzie. Obecnie Miu Miu oferuje odzież damską, torebki, akcesoria, obuwie, okulary i perfumy.
Fot. Laura Chouette/Unsplash